در رویداد لزوم گیمیفیکیشن (Gamification) در بانکداری که ۵ شهریور ماه ۱۳۹۸ با حضور جمعی از مدیران ارشد بانکی کشور در محل هتل اسپیناس پالاس و به میزبانی گروه توسن برگزار گردید، سیدولیالله فاطمی اردکانی، بنیانگذار گروه توسن، از حرکت بانکها به سمت الکترونیکی شدن گفتند: «نسل Y قبول نمیکند که با ساختارهای قدیمی و در چارچوبهای گذشته فعالیت کند. بیشترین معاملات بورسی در ایران توسط این نسل در ساعات غیر اداری انجام میشود. این نسل علاقهای به رفتن به شعبه ندارد. بنابراین اگر پارادایم شیفت را در مسیر کسبوکاری لحاظ نکنیم، حتما این مسیر با مشکل مواجه خواهد شد. ما باید مدل کسبوکاری داشته باشیم که نیاز مشتری را در زمان مناسب دریابد و در زمانهای متفاوت کنش مناسب داشته باشد».
فاطمی همچنین اظهار نمود: «مشتری که حاضر نیست به شعبه بیاید، چگونه باید از او شناخت پیدا کنیم؟ شناخت ما از مشتری قرار است چگونه حاصل شود؟ در بانکداری سنتی شناخت در یک تعامل دوسویه بود ولی امروزه شناخت یک سویه است. اینکه مشتری تمام نیاز خود را به من برگرداند، مسئلهای است که بانک باید به آن توجه کند. در بانکداری کلاسیک شعبه تنها درگاه شناسایی ویژگیهای مشتری بود. بانکداری الکترونیک مشتری را از شعبه دور کرده و از افزایش حجم تراکنش که عمق ارتباط با مشتریان است، را کاهش داده است، که مسأله اساسی بانکداری دیجیتال همین مهم است».
به گفته فاطمی یکی از ابزارهایی که از طریق آن میشود زمان بیشتری را با مشتری بود و او دقایق بیشتری از بانک استفاده خواهد کرد، گیمیفیکیشن است. باید رفتار مشتری را شناسایی کرد و با توجه به علایق او، گیمیفیکیشن مناسب را برای او طراحی کرد.
در این رویداد دکتر روزبه ترابی مدیر عامل دادهکاوان هوشمند توسن، به اهمیت جایگاه هوش عملیاتی (Operational Intelligence) در گیمیفیکیشن (Gamification) پرداختند. دکتر ترابی به بیان ویژگیهای زیرساخت لازم برای گیمیفیکیشن پرداخته و افزودند: «زیرساخت هوش عملیاتی به عنوان کاندید مناسب توسعه گیمیفیکیشن بایستی دارای ویژگیهایی نظیر Real-time, High Availability, Accessibility, Scalability و … باشد که این موارد در زیرساخت هوش عملیاتی شرکت دادهکاوان هوشمند توسن در نظر گرفته شده و توسعه داده شده است».
همچنین کامران حاتمی، کارشناس ارشد گیمیفیکیشن (Gamification)، در این رویداد به بیان نمونههای موفق گیمیفیکیشن در حوزه بانکداری، در دنیا پرداخته و افزودند: «گیمیفیکیشن برای حل مشکلات و نیازهای دنیای بانکی در حوزه های متفاوتی ورود کرده است. می توان گفت آشنایی بیشتر با امکانات ،اطلاعات و خدمات بانکی از یک سو و اجتماعی کردن راه کارهای قدیم بانکی شالوده مهمترین این تلاش هاست».