بانک‌ها حجم زیادی داده دارند که هم برای خودشان می‌تواند ارزشمند باشد و هم برای کسب‌وکارهای مختلف در حوزه فین‌تک. در دوره‌ای که از این اطلاعات به‌خوبی استفاده نمی‌شود و داده‌ها اغلب بی‌مصرف می‌مانند، داده‌کاوان هوشمند توسن تلاش می‌‌کند تا با استفاده از بزرگ‌داده‌های بانک‌های مختلف و تحلیل آنها، اطلاعات و خدماتی در اختیار بانک‌ها قرار دهد تا آنها بتوانند مشتریانی با وفاداری و رضایت بیشتر داشته باشند.

داده‌کاوان هوشمند توسن کار خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرد و روزبه ترابی، اکنون مدیرعامل این شرکت است. از محصولات این شرکت می‌توان به سامانه کشف تقلب برخط کارت، سامانه هوشمند مانیتورینگ و کنترل تراکنش‌های کارت، سامانه وفاداری برخط و سامانه کشف تقلب بلادرنگ اینترنت اشاره کرد.

به عقیده دکتر ترابی، مهم‌ترین نقطه قوت این شرکت، سرمایه انسانی متخصص آن است. به گفته او، داده‌کاوان دو زیرساخت اصلی انبار داده بانکی و هوش عملیاتی دارد که از آنها در جهت تحلیل داده و خدمت‌رسانی به بانک‌ها استفاده می‌کند. داده‌کاوان هوشمند توسن با توجه به درخواست‌های مطرح‌شده در دستورالعمل‌های بانک مرکزی یا درخواست‌های مشتریان‌ و تحلیل‌های شرکت، محصولات جدید خود را طراحی می‌کند.

ترابی معتقد است بانک‌ها با استفاده از داده‌های کلان مشتریان خود می‌توانند برای آنها ارزش افزوده ایجاد کنند. در این صورت مشتریان می‌توانند بین خدمات یک بانک با بانک دیگر تمایز قائل شوند و در نتجیه وفاداری بیشتری نسبت به بانک خود داشته باشند.